zaterdag 17 augustus 2013

Halali Salami!

Ben ik moeilijk in de omgang, dominant en arrogant bovendien? Goed dan! Ik ben 'n misantropische cultuurpessimist: een paganistische romancier met hedonistisch sardonische neigingen in vol galop, een ongeremd chaotische anti-platonische polemieke essentialist, een ongehoorde eloquent en een misselijkmakende erudiet. Overal waar ik verschijn verwek ik een sfeer van rebellie, een zweem van dzjerzinskiaanse terreur met een vleugje Oktoberrevolutie. Mijn abjecte aberraties gelden zeer zeker de familiaire diaspora die ik ontketend heb, en de golf van genealogische ontkenningsmechanismen door verre stamvaderen. De wereld beeft, schudt, verschuift spontaan haar polaire as, hyperventileerd zich de ozongaten in d'r troposfeer en verschiet van klimaat als bij talloze kampvuren mijn ostentaten zacht fluisterend achter dee'z en gee'n hand worden gedelibereerd.  John F Kennedy himself verordonneerde het Maanreisprogramma toen hij vernam van mijn prille existentie. Nikita Chroetsjev hamerde uit frustratie met zijn schoenen op het spreekgestoelte van de Verenigde Naties toen een peiling uitwees dat niet hij, maar mijn persoon het meest afschrikwekkende doemscenario was; zelfs De Gaulle trok schielijk aan zijn Prince Nez bij het horen van mijn naam. Stalin, Rudolf Hess, Monsieur Alfonse Schwenckzwangl zij pleegden zelfmoord uit woede en afgunst, Beria, Danton en Robespierre rammelden met hun ketenen nadat onherroepelijk bekend werd dat ik de ultieme trap van terreur in mijn voeten had. De Golden Gate Bridge en de Willemsbrug zijn afgesloten voor voetgangers en passanten uit angst voor het Lemmingen Syndroom van hele bevolkingsgroepen die bij het horen van mijn naam en masse de Heer aanroepen die allang vertrokken is met de laatste trein naar de verste sterrenformatie van ons uitdijende heelal; zodat er geen hulp meer aanwezig is en vluchten niet meer kan... laat staan schuilen bijelkaar.

De handel in plastic zakken bevindt zich in een big boom en wordt aanstonds stilgelegd bij decreet, de Pil van Drion wordt vrij verstrekt in het ziekenfondspakket. Zelfs de CééU heeft zich unaniem uitgesproken voor vrije toegang tot het uitgebreide scala aan levensbeëindigende middelen, zijnde het alleen bij gevallen van traumatische neuropathie culminerend in onredelijk geweld. Ergens diep onder de Berlin Alexanderplatz kreunt een brallende stem zijn ongenoegen uit over zijn verdringing van de lijst van meest gezochte oorlogsmisdadigers en rollen aan de andere kant van de aarde het tweetal Kim Il Sun I en II zich doldaaps rond en om in hun riante mausolea. Ik ben legendarischer dan Lawrence of Arabia, General Schwartzkof, Saddam Hoessein en Kolonel Khadaffi tezamen. De verschrikkelijke vernietigingskracht van Picasso, de bom van Oppenheimer verbleekt naast mijn reputatie, de gevreesde pen van WF Hermans, de filerende tong van Theo van Gogh zijn een schriel aftreksel van verdund azijnwater naast mijn meedogenloze polemieken. Sartreaanse existentialisten hullen zich pardoes in wit. Hare Krisna's laten haren groeien tot op de bilnaad, Baghwhan aanhangers vrijen prompt zonder handschoenen of leggen kuisheidgordels aan. Neo-nazi's drommen tezamen om massaal Anne Franks dagboek te vertalen van Sanskriet naar Soemerisch spijkerschrift...

De platonische gedachte dat mens' gedachten alleen schaduwen zijn op een grotwand wordt weersproken door mijn doctrine dat mijn vuur des mensen geest verteerd. Een moment van inzicht, een moment van totale luciditeit geef ik u... daarna moet u het zelf doen. De wereld is mijn wereld, ik ben de wereld, het Al Dat Is en toch behoor ik niet tot dezelfde wereld die mijn wereld zou moeten zijn. Alles wat het is en niet iets anders. Steeds rollen werelden over werelden van het ontstaan tot de ondergang, zoals luchtbellen fonkelend in een bergbeek uiteenspattend worden meegesleurd en ik ben erbij! En ik zag het allemaal vanaf de top van mijn favoriete vulkaan. Ik zag tempels verrijzen en weer vergaan ter mijner ere, ik zag oorlogen ontstaan en velen door wapengedruis sterven. Ik zag de heilige en de hoer opgaan in hun eigen machinaties, ik zag Koningshoofden gekroond en weer rollen op het altaar naar mij genoemd. Ik zat aan de rivier en zag één voor één mijn vijanden voorbij drijven, ik zag ze allen komen en gaan en nog besta ik en zij niet meer.

Wil je mijn naam weten? Kijk in mijn aars waar de ringen zitten die Dante Allighieri beschreef, langs de poort die Rodin zijn faam bracht, waar het afschuwelijke gehuil klinkt van de Hellehond; daar ligt het kruispunt van metafoor en metonymie: de elementen van mijn succes. Daar waar de zilverlingen rollen en bannelingen worden gekooid om daarna te worden geroosterd boven een poel van koudvuur en methaan. Daar waar het schijnsel van mijn licht ondraaglijk wordt voor de ogen van de simpele ziel. Ik hou de mensheid een spiegel voor en laat hem zien in al zijn absurditeiten, in de vorm van metafysische levensangsten, doods obsessies en religieuze onzekerheden. Zoals Socrates het Ken Uzelf propageerde voordat hij mijn beker aan zijn lippen zette... Halali! Roep mijn Naam en ik zal voor u staan...

LEID ME VAN HET ONWERKELIJKE NAAR HET WERKELIJKE!
LEID ME VAN HET DONKERE NAAR HET LICHT!
LEID ME VAN DE DOOD NAAR DE ONSTERFELIJKHEID!
Brihad-Aryanaka Upanishad

De tijd schrijdt voort.
Onverschillig, onbarmhartig
Dood hij
Ieder initiatief.
Wij doden de tijd niet:
Hij doodt ons!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten