maandag 5 augustus 2013

Brrrrr

Iemand met een beetje gevoel voor trends doet natuurlijk aan therapie. Groepswerk is het meest doelmatig. Ademwerk, meridiaankennis, masseren, Encounter, Primal, Gestalt, Tantra, Familie opstellingen, hypnose, intuïtieve ontwikkeling, noem maar op. Sinds 30 jaar kunnen we kiezen uit allerlei technieken die vanuit het Verre Oosten en Amerika ons zijn komen aanwaaien op therapeutisch gebied. Want hoe werkt dat? Je gaat jezelf beter leren kennen en dan begrijp je ook beter waarom je partner zo'n hekel aan je heeft. En daar gaat het om. Om de bewust­wording en om het verbeterde wederzijds begrip. Je moet wel even wennen aan het jargon van de meer ervaren groepsdeeelnemers, de groupies, als je zo'n weekendje in Egmond aan Zee goed wil doorkomen.

-Hallo zeg! Ben jij van plan om hier een beetje te gaan zitten sucken met die holy oogjes van je?

-Ik dacht dat ik misschien...

-Denk, denk. Jij zit in je kop of je gáát er in. Als jij hier je trips uit komt acten, wordt de energy meteen low.

-Is dat niet een beetje jouw eigen mind?

-Wie is hier de mindfucker?! Ik niet toch? Jij hangt overal even afstandelijk boven, joh. Helemaal out of the flow. Probeer toch eens een beetje naar je hart toe te gaan.

-Dat klinkt als een weggestopte projectie van jouw eigen softiness.

-AH! Zò sneak jij er dus weer uit. Als liefde dichtbij komt, ben jij of weg òf je dumpt het meteen weer terug. Ik freak echt op je uit!

-Dát doe je allemaal zelf.

-Er is geen Zèlf!

-Shit! Het zoveelste spelletje. Face jij het toch eens. Als hier iemand zit te defenden, dan ben jij het wel.

-O ja! Jij denkt dat je zelf wel weg kunt komen met jouw halerige 4-jarige contractjes? Ben jij even fucked up?!

-Ik laat tenminste nog wat meditatie toe. Als ik hier gewoon in mijn eigen silent space wat suiker kom halen, kwak jij direct je hele grote afgesloten ego op mij, omdat ik je niet meteen gedag zeg en je een intieme hug geef.

-My God! Asshole! Ben jij even out of tune, kwijl!

-Hee, hee. Wat wordt jij lekker juicy als je total in je agressie gaat. Wauw! Je maakt ineens dat ik je zou willen daten.

-Wat? Nu?

-Ja. Why not?

-Het is eigenlijk mijn beurt om de vaat te doen, maar eh... Ik kan mezelf best eens toestaan om even helemaal voor mezelf te gaan.

-Te gek! Let's go for it.

-Okay. Celebrate! Ja toch?


Dit komt uit de koker van een familieopstelling man. Zóeentje die op LinkedIn eigenaar van een groep is en zich te buiten gaat aan piketpaaltjes slaan. Je hebt er talloze van, de lidmaten hebben allen een paar dingen gemeen. Ze scannen boeken, halen daar de moeilijkste passages uit, bij voorkeur die passages die door henzelf het minst begrepen wordt en dumpen dat op hun discussiedraadjes. Als er dan onverhoopt iemand is die deze passages wèl begrijpt en er een serieuze discussie van wil maken... Oef! Dan zijn de rapen gaar, want dan moeten er weer uren besteed worden aan het zoeken naar nieuw materiaal om tegenwerpingen of minstens een gelijkhebberige worst te draaien. Ik heb een tijdlang zo'n discussie gevolgd op een forum dat wordt bevolkt door allerlei spirituele coaches, kleine zelfstandigen met een chronisch tekort aan caseload. Op een gegeven moment stond de teller op meer dan 10.000 commentaren en droop het bloed er figuurlijk af. Niemand was beter dan Y en vanwege een soort NLP-vaardigheid wist Y ook nog eens tientallen medestanders te krijgen. De machtswellust droop van Y's schrijfsels af. Op een gegeven moment was Y zo door het dolle heen, dat hij collega's ging beschuldigen van zijn oplopende blokkade en kreeg zijn schare fans zo ver dat collega X en Z en een al lang postende collega C tot op het bot werden gefileerd, compleet met typo's en ad hominems. Een typo is in internetjargon het bashen (schelden) op vermeende taalfouten, constructiemissers, of gewoon op de naam spelen. Ad hominems (op de man spelen) spreekt voor zich. Het wereldje van de spiritualisten is benepen en beneden alle peil. Maar dan de wereld van de autistenfora. Die spant de kroon. Valt buiten de context, maar er wordt wel voortdurend met dezelfde spirituele bombardementen gevochten, met dezelfde methodiek van copypasting en kliekvorming. 

Het verhaaltje hierboven is een hilarisch voorbeeld van zo'n NLP gerelateerde bashing-knot. Ik ben de beste, alles buiten mij is op z'n minst dubieus en verdacht. Daarbij maakt de man zijn eigen klandizie belachelijk, ook al zo'n NLP gerelateerd trekje. Want NLP draait om macht ook al is het doorgaans overmacht en prikt elk weldenkend mens door zo'n façade heen. Je hebt verschillende organisaties die aan de weg van het NLPisme timmeren. De meesten doen dat ook nog eens op antroposofische basis, en er zijn er zelfs die niemand dan Jezus Christus tot hun beschermheer en inspiratiebron benoemen er aan voorbijgaand dat Jezus het verdienmodel van predikers en Farizeeërs met zijn middelen bestreed. Gewoon te gek en niet waard om er een blog aan te wijden. Maar de pislucht van dit soort trepanerende wezenlozen is soms zo doordringend, dat ik het niet laten kan om bovenstaand staaltje van trivialiteit op te slaan en in Publish@rt plemp.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten