maandag 10 juni 2013

Bloed aan de muur.



  

Al tema de nuestro tiempo
Het thema van de nieuwe tijd. “Pater ait!” Vader ik stort ter aarde. De veronderstelde uitroep van Ikarus wanneer hij te dicht bij de zon kwam en zijn veren van was smolten. Het thema Ikarus is het thema van de hedendaagse kunst. De kunstenaar die te dicht bij de zon komt, verliest zijn beide benen, springt van het dak, drinkt zich dood of verhangt zich aan een pergola bij z’n Spaanse kasteel.


Karel Appel deed het licht aan als tie ging schilderen. De man stapte zijn ruim bemeten werkplaats in, taste naar zijn binnenste innerlijk en draaide een knopje om. Daarmee schakelde hij z’n innerlijk licht in. Een blacklight ter hoogte van zijn longen of ergens in de buurt van zijn darm-schijtkanaal.

Jezus was een paria! Karel was een van binnenuit verlichte haloween-pompoen. De verlichting heeft haar intrede gedaan. God heeft de mensen geschapen naar Zijn goedmoedige en liefderijk evenbeeld. God zag dat het goed was, maar wie zegt dat Hij goed bij Zijn hoofd was? Een goede kunstcommissie maakt zich onsterfelijk, wanneer zij van haar notulen een dadaïstische collage maakt. Het verstand is kreupel, de tong raaskalt, de geest is wankel. Gezien in het licht van een langzaam uitdijende kosmos, waarvan de grenzen na miljarden millennia nog nimmer bereikt zullen worden, is de zon niet meer dan een nietig speldenknopje dat zo’n beetje ligt te sudderen in het waterige najaarslicht. De kunst verkeert in crisis en ik zit er middenin. Bij God zal ik niet weten wat de goede, de juiste weg is naar een intrinsiek verantwoordelijke beeldtaal, consequent en integer. Maar kunst is namaak, artificieel. Geen zinnig mens kan zeggen dat kunst integer is van binnenuit, het is een paradigma een paradoxaal axioma. Kunst is pas kunst tot het tegendeel bewezen is!

.UIT

Geen opmerkingen:

Een reactie posten