zondag 9 juni 2013

Annoncering betreffende de teloorgang Der Staat Der Nederlanden




1848
de staat van Thorbeckes geestesgesteldheid en verder…
Een verzameling essays over 1848 de grondwet en hoe het anders had kunnen zijn.
Editor en Essayist Tejo Moerings
De hoofdrolspelers
Koning Willem II, geboren 6 december 1792 te Den Haag en gestorven 17 maart 1849 in Tilburg  Johan Rudolph Thorbecke, geboren 14 januari 1798 te Den Haag en gestorven 4 juni 1872 in Den Haag.



Zet de hele tijd een radioactiefvrij deksel op m'n onderbewuste en wat gebeurt er dan? Een radiale burn down at melting point or what?
Het morfogenetische geweld van vrije aardstraling zorgt ervoor dat er een woeste volkswil vol ontspanningseisen en beloften voor een meer synchrone democratie ontstaat dat gewapend met hakbijl en knots uit een vijgenboom gesneden tanks en raketwerpers uit bulldozeronderdelen vervaardigd te lijf gaat als een machine annex mechaniek niet van vlees en bloed is, hoe ziet zo'n oorlogsmachine er dan uit? Nikkel, koper, sulfiet en hydrogenen?
Hoe cynisch wil je het hebben?

Vandaag blijkt uit het commentaar van het doorsnee kiezerspubliek op de verkiezing van ds Peetoom als voorzitter van het rechtsomgedraaide CDA op de vaderlandse kwaliteitskrantenpagina's dat het lynch-denken van de kan niet rechtser dan rechtsomgedraaide PVV-fanatiker een hoge vlucht neemt... Geen van allen hoogbegaafd, anders zouden ze niet als een geplukte kip, kakelend achter hun geperoxideerde halfwas aan proberen te rennen, maar toch 'kritisch, cynisch, sceptisch ala hèin? maar verre van open-minded helaas...

De discussie die nu alweer een kwart decennia duurt is een oeverloze exercitie van kritische geluiden, cynische opmerkingen en open minded gedachtenwisselingen die botsen tegen vastgeroeste stellingnames... Hier zou de HBer een taak in moeten zien te vinden het krakende mechanisme van de Hollands-Nederlandse bevolking open te wrikken en desnoods te besproeien met liters lauwe cola voor het kruipolie-effect.
Geloof in wetenschappen is ook al een oud-Hollands spektakel... Begonnen met ene Huijgens en uitgediept door een keur aan Nobelprijswinnaars. 

Zonder het geloof in de wetenschap, geen groei en bloei mogelijk geweest? Ik neem aan van niet... Een onderzoekende geest, werd node gemist in de donkerste middeleeuwen waarin een simpele struikrover als Zwarte Piet een deïstische demon werd genoemd dooe het volk dat zich liefst te buiten ging aan gegist gerstenat en dobbelkampioenschappen. Resultaat dat die 'vermaledijde moslims' (citaat van ene verGeelde Geert) de westerse intelligentsia kon wegzetten als boekjesfiguranten... Ook nu weer bevinden we ons in de darkest hour van een teruglopende kennissfeer. Alles dat naar onderzoek of experiment ruikt wordt verketterd door de eerste de beste kettingrokende SUVverd die een abonnement schijnt te hebben op het kieshokje en de verzamelde internetfora...

Helaas, is de wetenschap in een vals licht komen te staan en zal het jaren, zoniet eeuwen duren voor er weer een 12jarige opstaat die weleens even aan komt tonen dat de aarde de structuur vertoond van een zoete aardappel en eigenlijk met vistuig aan de zon vastzit.

Een diversiteit aan culturen heeft als voordeel dat er het beste uit alles te halen is, maar als nadeel dat er zaken doorsiepelen die niet gewenst zijn. In de Afrikaanderbuurt van weleer, kon ik 's avonds vaak mee-eten met de Marokkaanse buurman die fantastisch goed kon koken, ook zuurkool! Maar verderop zat een familie die kennelijk het leven in de grote stad niet gewend was, want er werden hele stukken schapenvet te drogen gehangen aan het balkon, met als gevolg dat we iedere zomer last hadden van vleesvliegen. Als je daarover ging klagen werd er heel ongelovig gekeken en gesticuleert van ikke niet begrijpen. Uiteindelijk kwam er een einde aan dit soort gedrag omdat de integratie weldegelijk een heel eind doorgezet had in de jaren tachtig en negentig. Dat we nu helemaal terug zijn bij af, komt voornamelijk door de Leefbaren en het fortuynisme dat volgens mij een voedingsbodem zocht voor de onvrede waarover ik het daarstraks had. Min of meer zijn de moslims er met de haren bijgesleept om een kanalisering te vinden, een soort van legitimatie voor een stille revolutie van onbegrepen en zich onderdrukt voelende werknemers. Het valt me telkens weer op dat de grootste verwoorders van die onvrede kleine middenstanders zijn, die zich de beris werken voor minder dan het minimumloon. Bij jou in Milaan moet dat ook het geval zijn me dunkt vanwege de sterke opkomst van Lega Nord. De aanhangers zijn toch ook middenstanders die een enorme concurrentie zien in de Afrikaanse sigarettenverkopers onder andere? Of is die aanname alweer verleden tijd en zijn er andere issues toegevoegd? 

Duidt me niet euvel als ik toch parallellen zie met het Berlijn van het interbellum. Aan de ene kant ongebreidelde lustbeleving, aan de andere kant een oplopende staatsschuld, inflatie en deflatie plus het gekrenkte eergevoel van de trotse Pruis. Hoeveel ingrediënten wil je nog hebben voor een Europa dat aan de rand van een bankroet staat?

Als ik de geschiedenis sinds de Tweede Wereldoorlog bekijk zie ik een aaneenschakeling van geopolitieke miesmasj dat alles te maken heeft met macht en olie natuurlijk, maar ook een beetje met de natuurlijke neiging van de mens om zich van de macht af te keren en een soortement van eigen bestuur te voorstaan... Teveel vrijheid, leidt tot minder inkomsten voor het Staatsapparaat, minder ambtenaren en minder emolumenten voor de gekozenen. Volgens mij gaan alle vrijheidsoorlogen - zoals in Afrika en het Midden Oosten daarover toch? In Afghanistan, waar ik een beetje bekend mee ben, leefden tot de inval eind jaren zeventig door Rusland en eigenlijk al voor het aantreden van de communistische regering een soort van anarcho-syndicalistische stammencultuur in die zin dat de Warlords daar de dienst uitmaakten en onderling de papavers (buit) liepen te verdelen. Alexander de Grote baande zich al een weg door de Afghaanse stammen, vervolgens werd het land bestuurd door de Kushanen, de Perzische Sassanieden, de Heptalieten (Who the hell?) en toen door de islamitische legers. Dzjengis Khan is er binnengevallen, Timoer met de horrelvoet, die weer werd opgevolgd door de Perzische Safawiden (!) totdat de Pashtuns, op dat moment nog maar een kleine stam orde op zaken ging stellen, de vreemde indringers eruit tiefde totdat ergens in 1814 Afganistan op een echte staat begon te lijken met waarempel een koningshuis. Echter de Engelsen, beducht voor die anarchistische bende aan de andere kant van de Kyberpas, begon expeditietroepen uit te rusten maar moesten als in het Vietnam avant l'lettre telkens weer ondervinden dat ze geen stukje Afghaanse bodem konden houden. Ik rep nu van Afghanistan omdat dit land doorlopend alle eeuwen van de  zogenaamde Verlichting telkens weer onder de voet gelopen is. Je ziet aan de hardnekkigheid van de Taliban en andere groeperingen die eraan verwant zijn, dat de opvatting om een natie of wat ervoor door moet gaan onder controle te brengen en te houden een schier onhoudbare taak is. Nog steeds leeft de opvatting dat als we er maar genoeg troepen naar toe sturen met de meest geavanceerde wapens die er zijn, het land wel onder controle te brengen is. Hopeloos, ook als je ziet dat de Taliban met pre-Columbiaanse wapens haast, op hun akkertje haar positie weet te handhaven.


Ik heb geen hekel aan Nederland. Het is op dit moment denkelijk de beste plek om alles door te zitten. Maar tot mijn spijt moet ik bekennen dat het de laatste jaren sterk afzien is. De opkomst van het fortuynisme en Wilders heeft daar wel iets mee te maken, maar mij gaat het meer om de revival of the christians and puritanism.Niet zo gek met al die zichzelf op de borst kloppende calvinisten en er nog trots op zijn ook. Uiteindelijk zal het land weer op zichzelf teruggeworpen worden. Een moerassig onderkomen voor dekens en voorgangers, lekenpredikers en puriteinen...Jawohl!
Mijn vrees komt hoofdzakelijk voort uit de door mij geconstateerde geestelijke armoede die nu Europa en het Anglo-Saksische gebied teistert. Heeft niks te maken met de poppetjes die er nu zitten, maar alles met de roep van de onderbuik die rücksichtloss wordt gevolgd door mensen, politici, die beter moeten weten. En in het kielzog van de nationalisten, volgen onherroepelijk de puriteinen en het religieus fanatisme. Dat was in aanvang van de Eerste Wereldoorlog al het geval, is door gaan zetten naar de Tweede toe en komt opnieuw sterk op tijdens de Derde die volop aan de gang lijkt.

Eigenlijk zou ik de doctrine van Wilders moeten omarmen, maar zijn crusade is me te eenzijdig en teveel gebaseerd op het bashen van maar 1 godsdienst: de Islam. Ik hoor hem nergens pleiten voor een verbod op kerken en synagogen, vrijmetselaarsloges en Jehova's Getuigen om maar wat te noemen. Gladio en P2 in Italië zijn volgens mij dan ook het topje van de ijsberg. Het is ontstellend dat heel de geschiedenis zich gewoon weer herhaald. Mijn professor Romeins Recht wist het eigenlijk al te vertellen en wij deden er wat lacherig over, maar de geschiedenis herhaalt zich niet zozeer langs dezelfde lijnen, maar herhaalt zich wel.


Een vleug Slauerhoff:
"In Nederland wil ik niet leven/Men moet er steeds zijn lusten reven/Terwille van de goede buren/Die gretig door elk gaatje gluren/'k Ga liever leven in de steppen/Waar men geen last heeft van zijn naasten;/Om 't krijsen van mijn lust zal zich geen reiger reppen/Geen vos zijn tred verhaasten....

In Nederland wil ik niet sterven/En in de natte grond bederven/Waarop men nimmer heeft geleefd/Dan blijf ik liever hunk'rend zwerven/En kom terecht bij de nomaden/Mijn landgenoten smaden mij: "Hij is mislukt"/Ja, dat ik hen niet meer kan schaden/Heeft mij in vrijheid nog vaak bedrukt...

In Nederland wil ik niet leven/Men moet er altijd naar iets streven/Om 't welzijn van zijn medemens denken/In 't geniep slechts mag men krenken/Maar niet een facie ranselen dat het knalt/Alleen omdat die trek mij niet bevalt/Iemand mishandelen zonder reden/Getuigd van tuchteloze zeden....

Ik wil niet in die smalle huizen wonen/Die lelijkheid in steden en dorpen/Bij duizendtallen heeft geworpen.../Daar lopen allen met een stijve boord/Uit stijlgevoel niet, om te tonen/Dat men wel weet hoe het hoort/Des zondags om te groeten/De straten door in zwarte stoeten...

In Nederland wil ik niet blijven/Ik zou dichtgroeien en verstijven/Het gaat mij daar te kalm, te deftig/Men spreekt er langzaam, wordt nooit heftig/En danst nooit op het slappe koord/Wel worden WEERLOZEN GEKWELD/ Nooit wordt zo'n plompe boerenkop gesneld/En nooit, nee nooit gebeurt een mooie passiemoord.

Sehnsucht nach dem ferne... JJ Slauerhoff 1889-1938.

Tsja Nederland. Nederland is het beste uit te houden als je jezelf opstelt als onafhankelijk en niet in laat delen in de Links/Rechtsgemeenschap.


Afijn, poldermodel is ook bijgezet in de rariteitenkast van Tante Aafje. Consensus heeft plaatsgemaakt voor polarisatie. De slinger is weer terug bij de aloude conflictmaatschappij als in de tijd van Kuijper, Nolens en Colijn. Besturen is weer elkaar de lekkerste kluifjes toespelen terwijl het Volk tandenknarsend of smachtend toekijkt naar gelang het temperament of staat van apathie. Me dunkt heeft die standenmaatschappij altijd al bestaan het was alleen een beetje beschimmeld geraakt. Net genoeg om het kwaadaardige ervan aan het oog te onttrekken. Terug naar de voorlaatste eeuwwisseling is ineens niet zo’n vreemde gedachte meer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten