woensdag 19 juni 2013

De suprematie van het Konijn over de Vossen en Wolven



 
Dit verhaal wil ik u allen niet onthouden…

Op een zonnige dag, ontsteeg een konijn zijn hol in de grond om van het prachtige weer te genieten.
Het was zo’n heerlijke dag, een genot om mee te maken, dat het konijn al zijn voorzichtigheid verloor, zodat een vos hem kon verschalken tussen zijn snorharen door.
“Ik ga je voor de lunch bewaren,” zei de vos.
“Wacht!” riep het konijn benauwd. “Wacht liever een paar dagen.”
“O ja? Waarom zou ik wachten?”
“Nou ik ben net bezig mijn scriptie af te maken voor mijn doctoraal.”
“Ha, wat een stom excuus. Maar welke titel geef je het eigenlijk?”
“Ik schrijf mijn scriptie  over ‘De suprematie van Konijnen over Vossen en Wolven’.”
“Ben je gek? Ik vreet je nu meteen op. Iedereen weet dat een vos te sterk is voor een konijn en altijd overwint.”
“Niet echt hoor, niet volgens mijn onderzoek. Als het je  interesseert, kun je nu mee gaan m’n hol in en het voor eens en altijd voor jezelf vaststellen door mijn teksten te lezen. Als je dan nog niet overtuigd bent, mag je me opeten als lunch.”
“Jij bent echt gek zeg!” Maar sinds vossen bekend staan om hun niet te bevredigen nieuwsgierigheid (lees de scriptie van het konijn) en de vos toch niets te verliezen had immers…  en ging met het konijn mee zijn hol in. Niemand heeft ooit de vos nog teruggezien.

Een paar dagen later, opnieuw een zonnige dag, een zwoele wind ritselde door de boombladeren en gaf de zomerse dag een heerlijke geur, ontsteeg het konijn wederom zijn hol om ook van deze dag te genieten.  Deze keer, verscheen er een wolf, klaar om het konijn ter plekke op te eten.
“Wacht!” Riep het konijn. “Je kunt me nu niet opeten…”
“En waarom wel niet, pluizige lekkernij van me?”
“Ik ben nu bijna klaar met mijn doctoraal scriptie, nog enkele bladzijden en ik promoveer op “De suprematie van Konijnen over Vossen en Wolven”.”
De wolf moest zo hard lachen dat hij bijna zijn grip verloor op het konijn.
“Misschien zou ik je hier en nu niet op moeten eten, want je bent echt ziek in je hoofd peentjesvreter. Wellicht ben je een beetje getoxomatiseerd door je grootouders.”
“Kom dan mee en lees mijn teksten maar eens… dan ben je snel overtuigd van mijn conclusies, zo waarlijk als ik hier in jouw klauwen hang.”
Dus liet de wolf zich meetronen het hol van het konijn in om nooit meer tevoorschijn te komen.
Een bevriend konijn kwam eens kijken hoe het er voor stond met de scriptie van het konijn.
“What’s up doc? Hoe staat het er mee en waarom kijk je zo vrolijk broer?”
“Yup, ik heb zojuist mijn scriptie voltooid. Maanden werk, maar nu is het af.”
“Gefeliciteerd… en… waar gaat het eigenlijk over?”
“Het is getiteld ‘de suprematie van Konijnen over Vossen en Wolven’.”
“Ben je daar zeker van? Het klinkt niet echt plausibel.”
“O ja hoor. Ik nodig je uit om binnen te komen en het te lezen, dan ben je snel overtuigd van mijn bevindingen.”
Dus gingen ze samen het hol van het konijn binnen. Terwijl ze naar binnen gingen, zag de vriend de typische verblijfplaats van een student, tamelijk rommelig, de afwas sinds weken niet gedaan, sigarettenpeuken over de vloer en rook de muffe lucht van boeken en zweetsokken. De computer met de controversiële scriptie in een hoek, met rechts een stapel vossenbeenderen en links een stapel wolvenbeenderen met in het midden een leeuw die met een lodderig oog naar de vriend keek.

Moraal van dit verhaal is: De titel van jouw scriptie doet er niet toe, zolang je een adviseur hebt die je bijstaat met raad en daad.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten