donderdag 4 juli 2013

The great wrap-outspeak!!!

Interview...

Hoe = het begonnen?
Ik ben begonnen met het schilderen van jachttaferelen op grotwanden...
Wanneer was dat?
Zo'n 60.000 jaar geleden...
Toe maar!
Ja, dat is lang geleden...
En toen?
Daar raakte ik dermate bedreven in dat ik me begon toe te leggen op plafondschilderingen. Onder andere de Sixtijnse Kapel in Rome...
Geen sinecure!
Nee, het vereiste nogal wat acrobatiek...
En toen?
Ontdekte ik de vrije natuur. Gewapend met ezel, doek en zescilinder revolver trok ik de korenvelden in om zonnebloemen te portretteren...
Was u toen nog in het bezit van al uw lichaamsdelen?
Helaas heb ik me weleens bij het scheren al te driftig uitgehaald en een oorlel teveel weggesneden. Hoezo?..
Sneu!
Och liever dat, dan allebei m'n benen. Enfin, tijdens het vereeuwigen van de natuur plachte ik me de muggen van het lijf te houden door welgemikte schoten met m'n revolver. In m'n enthousiaste helaas, schoot ik me daarbij door de borst. Mijn broer was ontroostbaar...
Ik meen een hiaat in uw verhaal te bespeuren!
En dat is?..
Ik mis de figuur van de etser en schilder in dit verband, zeer significant als u het mij vraagt!
Niet in het minste. Rembrandt riep me ooit bij zich toen hij worstelde met een compositorisch probleem. Hij beklaagde zich namelijk over het feit dat hij zo slecht orde kon houden onder het poserende canaille. Geen nood, zei ik hem, schilder de troep zoals het er staat. Dat deed hij en het resultaat wordt vandaag aan de dag dagelijks bezocht door duizenden...
Terugkijkend op de beroemdheden die u claimt in vorige levens te zijn geweest. Hoe komt het dan dat u op uw 60e nog niet wereldberoemd bent?
Laat ik vooropstellen dat de boog niet immer gespannen kan staan. Een ogenblik van terugtreding siert de meester en vergeet niet dat tussen de grotschilderingen en de plafonaires ook minstens 10000 jaar heeft gelegen. Maar ik beloof u dat mijn volgend leven een kunstenaar zal voortbrengen die alle anderen in een vaal daglicht zal stellen...
Ik dank u hartelijk voor dit gesprek!
Graag gedaan...

Dames en heren na dit fijne gesprek met Opde Grote Hoop Schepper is naast me komen zitten Bart Maskerop, de befaamde toneelregisseur van Bartje gaat konijnen stropen...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten