vrijdag 24 oktober 2014

Scherp en Schitterend.

Acutam et Pulchra, Latijn voor Scherp en Schitterend.

Wat weinigen weten is dat ik in mijn vroegste jeugd werd gediagnosticeerd voor wat we nu bipolaire stoornis noemen en wat vroeger manisch depressief was. Bij mij uit zich dat in snelle, doch korte driftbuien, explosies als het ware. Snelle temperamentwisselingen en stemmingswisselingen inherent aan deze aandoening. Vaatje buskruit werd ik dan ook al op de lagere school genoemd. Een jongen die voor het minste of geringste kon ontploffen en daarbij vuisten en voeten wist te gebruiken. Als bij toverslag waren mijn verbale kwaliteiten dan verdwenen en kon ik alleen maar reageren met geweld. Onder de nu volgende link worden de symptomen uitvoerig beschreven.


http://manischdepressiefsymptomen.net/

In mijn lagere schooltijd was ik een tenger mannetje, helemaal niet de volvette spierbundel die ik nu ben. Ik kon goed en snel leren, zo snel dat de leraren met de handen in het haar steeds moeilijkere vraagstukken op gingen zoeken. Ik las als negenjarige boeken die voor volwassenen bedoeld waren, liet al snel rekenen en taal vallen om te tekenen en later de lessen te laten voor wat ze waren en de uren vulde bij een beroepsschilder die me in de leer nam. Op vrijdagmiddag mocht ik met nog een andere taalvirtuoos moeilijke woorden opgeven aan mijn medeleerlingen en strijk & zet als er een feestdag aankwam als Pasen, het schoolbord voltekenen met een stripverhaal over wat Pasen inhield. De psychiater die me mijn diagnose had gegeven, wilde me testen op IQ en kwam toen al uit op 130, hoogbegaafd zoals het nu genoemd wordt, maar hij vond me gewoon exceptioneel intelligent en daar hou ik me aan vast. Intelligent en manisch depressief... ik moet vast een heel moeilijk mannetje geweest zijn voor mijn omgeving en ver daarbuiten. 
Gedurende mijn leven ben ik heel vaak in moeilijkheden gekomen door de onvoorspelbaarheid van mijn buien. Geen wonder, want tijdens een aanval van razernij zou de moordlust uit mijn ogen spatten volgens de onderwerpen van mijn ontsteld zijn. Op de dag dat ik daadwerkelijk een mes trok en mijn opponent alvast onderwierp aan het amputeren van lichaamsdelen en de politie gelukkig alert reageerde op een 112 oproep, drong het tot me door dat ik te ver aan het gaan was. Na een nachtje cel, en een goed gesprek met een rechercheur en de forensisch psycholoog, besloot ik me te laten helpen. Niet in het minste vanwege m'n lief die het niet meer trok allemaal. De aanklacht werd ingetrokken, (de man om wie het ging werd van uitlokking beschuldigd) en van de weeromstuit werd ik depressief. We kregen een ander huis en ik begon te werken aan een therapie die nergens op sloeg. De jaren die volgden lieten nog wel wat uitbarstingen van redeloos geweld zien, maar ik wist mezelf uit het moeras te trekken en pas toen ik door allerlei omstandigheden een baan kreeg als buurtwerker, begon ik stabieler te worden. 
Toen ik nog een jongetje van negen was, en ik aan wie het maar horen wilde vertelde dat ik kunstenaar zou worden, weet men mijn hyper zijn aan de creatieve demonen in mij. Kunstenaars zijn nu eenmaal een beetje gek. Michelangelo, Caravaggio, Van Gogh, noem het rijtje maar, allemaal leden ze aantoonbaar aan manische depressiviteit. Kinderen die nu 'afwijkingen' vertonen van hyperactiviteit, snel verveeld en hoge intelligentie worden geschaard onder het kopje Hoogbegaafd en daarmee is de stemming verklaard. Daarmee gaat men voorbij aan de lijdensweg die de bipolaire stemmingsstoornis is. Ik vecht al jaren tegen het label Hoogbegaafd omdat er iets mee wordt gesuggereerd dat er niet is, namelijk anders begaafd dan anderen. Hoe zou je het willen noemen als een kind of oudere intelligenter is dan zijn omgeving en daarmee een uitzonderingspositie bekleedt? Een 'Hoogbegaafde' denkt niet anders, een 'Hoogbegaafde' denkt door, ziet verbanden die anderen over het hoofd zien, heeft het talent om te analyseren en te deduceren. Jammer genoeg, komt bij veel intelligente mensen ook een bipolaire stoornis voor en dat maakt "Hoogbegaafd' tot een autistische component in het spectrum. Met onvermijdelijk de beperkingen die autisme maken tot een beklagenswaardige aandoening geschaard onder de psychosociale onnutten. Ik had het geluk een geboren kunstenaar te zijn, iemand die sneller dan het gemiddelde de technieken onder de knie kreeg, vanuit innerlijke noodzaak zijn gedachten en voorstellingen kan visualiseren op doek en schrijftafel. Ik werd dan ook al heel jong gezien als een wonderkind die het ver zou brengen. Echter en helaas, ik ben te laat geboren. In elk geval in een tijd dat de mediocre society furore maakt. De zesjescultuur in magna virtutis. Zodanig dat de hele samenleving tendeert naar degeneratie. Dan wordt elk kind dat maar een beetje een afwijking naar boven vertoond geschaard onder 'Hoogbegaafd' en opgesloten in denktanks waar ze niet uit kunnen ontsnappen.
De behoefte aan creativiteit verdwijnt op die manier, het keurslijf aangescherpt en het kind wordt met label en al met het badwater weggespoeld. Ik die opgegroeid is in de jaren vijftig van de vorige eeuw, schoolgegaan in de pre-Mammoet tijd, heb mijn ervaringen mogen opdoen in een wereld die nog in opbouw was na de Tweede Wereldoorlog, althans in zijn laatste stadium van wederopbouw. Er waren nog weinig regels en restricties, er heerste een bijna anarchistische moraal. Het fenomeen Vrije Jongen was in die dagen nog geen misdadiger, graaier of systeemmisbruiker. Met de publieke moraal zat het ook nog goed, het huidige puritanisme werd als betuttelen gezien. In die tijd opgroeien als puber en jong volwassene was een feest voor ontdekkers als ik. Ik kon kunst maken en tegelijkertijd een bedrijf leiden, of opbouwwerk doen en politiek bedrijven. Niets werd me in de weg gelegd. Hoe anders dat het nu is, hoef ik u niet uit te leggen.
Autisten, 'Hoogbegaafden' en bipolairen worden thans opgesloten in hun beperkingen, afgekeurd en simpel bevonden, met af en toe een uitschieter. Maar die zijn zeldzaam. Autisten kruipen bij elkaar, geven elkaar adviezen die als een doolhof werken. Zolang mensen met een 'beperking' niet serieus genomen worden en aan iedereen die een draadje los heeft zitten een label wordt opgehangen, dat op zich geen belemmering hoeft te zijn, maar wel ervan gemaakt wordt door wouldbe autisme deskundigen, bevestigd de groep zelf haar beperkingen en blijft hangen in de modus van onbegrepen zijn. 
Ik geef geen richting aan, heb alleen maar met deze blog mijn ontwikkeling willen laten zien, niets meer en minder.
Scherp en Schitterend is mijn motto. Wees scherp en schitter waar het kan (en niet kan!).


4 opmerkingen:

  1. Heel Eens

    Hoe het ene exemplaar de ander verdraagt heet samenspatting

    ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb nog een kleine aberratie: Kan slecht tegen klaplopers en parasieten. Toen ik nog een aannemingsbedrijf had, heb ik eens een notoire kantjesloper van de steiger afgetieft. De ploeg waartoe het heerschap behoorde, protesteerde fel. Het kon dan wel een mee-eter zijn, maar hij had vrouw en kinderen. Mijn antwoord was vrij simpel in z'n directheid: Als dat zo is raad ik zijn vrouw aan snel een advocaat te zoeken en van hem af te gaan, want ik geef je op een briefje dat dit soort nergens anders meer aan de slag kan. Je werkt voor je brood maar laat het niet een ander doen. Toen een van hen zei dat ik ook mijn 'klauwen' niet vuil maakte, heb ik de hele ploeg de laan uitgestuurd. Na nog wel even aan ze toegevoegd te hebben dat de put waarop ze stonden door mijn inspanning was verworven en als ik dat niet deed ook zij duimen zaten te draaien aan de sloot met een vishengeltje en een plakje brood dat moeder de vrouw nog wel ergens had liggen. De ploegbaas bood zijn excuses aan en het einde van het liedje was, dat ze mochten blijven. Ik hoop dat het toch een goede les is geweest en het misplaatste solidariteitsgevoel nog lang tot het verleden heeft behoord.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Getuigenis over hoe ik mijn lening van 2% heb ontvangen (Frank Loans Services)

    Compliment van de dag voor iedereen hier, mijn naam is Susan Cody, ik zou zonder voorbehoud aanraden om met "Frank Loan Services" te werken voor alle soorten leningen zonder voorbehoud, ik zat in een financiële crisis en had een lening nodig van € 95,000, ik Ik heb bijna alle banken en een aantal andere leenmaatschappijen geprobeerd en ik kon geen goedkeuring krijgen. Toen besloot ik het nog een keer te proberen. Ik nam contact op met "Frank Loans Services" voor hulp. Ik kon zien dat hij het type persoon was dat ik kon vertrouwen om mij te helpen. de beste beslissing nemen voor mij en mijn gezin, gelukkig voor mij kreeg ik een lening met succes, zelfs met of zonder onderpand, maar geen kredietcontrole en hun diensten zijn snel, betrouwbaar en betrouwbaar.

    Vindt u het moeilijk om kapitaaldienst te krijgen van lokale banken en andere financiële instellingen? Heeft u problemen met onbetaalde rekeningen en weet u niet waar u heen moet of waar u heen moet? Hoe zit het met het vinden van een gerenommeerd bedrijf voor schuldconsolidatie dat u kan helpen bij het verminderen van de maandelijkse afbetaling, zodat u betaalbare terugbetalingsopties heeft en ruimte om te ademen als het aan het einde van de maand komt en de rekeningen moeten worden betaald? "Frank Loans Services" is het antwoord, ze bieden leningen tegen een zeer betaalbare rente van 2%. Belangstellenden moeten contact met hem opnemen via zijn e-mail: k.frankloans@gmail.com Mobiel: + 1-713-389-6778.

    Hun diensten omvatten onderwijsleningen, onroerendgoedleningen, herfinancieringsleningen, zakelijke leningen, landbouwleningen, hypotheekleningen, harde leningen, autoleningen, persoonlijke leningen, studieleningen, woningleningen enz. Neem vandaag nog contact met hen op voor meer informatie via zijn e-mail : k.frankloans@gmail.com Mobiel: + 1-713-389-6778.

    BeantwoordenVerwijderen