dinsdag 27 januari 2015

Populisme.

Populisme heeft ons nooit meer gebracht dan complete ellende. Van de patriotten die Van Oldebarneveld en de gebroeders de With ombrachten tot het venijn dat thans internet en de Kamers onveilig maakt. Wie denkt dat populisme de oplossing is voor alle vraagstukken die de hedendaagse samenleving maakt tot de hedendaagse samenleving... is niet goed snik en kent zijn of haar geschiedenis niet, of erger nog, heeft hier en daar een klokje horen luiden maar weet van geen klepel nog locatie waar dat klokje hangt, hing of hong...

Voor hen die roepen dat het allemaal zo'n vaart niet lopen zal... Een ooggetuige gaf zijn relaas van de gebeurtenissen tussen Hitlers machtsovername en een aantal weken verder... "Ik zal maart 1933 nooit vergeten. Na twee weken vakantie met mijn ouders in Zwitserland ging ik terug naar mijn school in München. Precies in die weken hadden Hitler en zijn nazi's de volledige macht in Duitsland gegrepen. Het was voor mij een kolossale schok om te merken dat leraren opeens het tegendeel verkondigden van wat zij beweerden vóór mijn vakantie. En meisjes die drie weken eerder nog zaten te zwijgen over een docent, gaven hem nu aan omdat hij hen had verboden de les te beginnen met "Heil Hitler". In drie weken tijd waren zij allen overtuigde, echt overtuigde nazi's geworden. Ik was bijna vijftien jaar oud en sindsdien maak ik me geen enkele illusie over het kwaad dat in mensen schuilt..."

Sinds het "Minder, minder, minder" dat Wilders zich meende te moeten laten ontvallen tijdens een nota bene verloren verkiezingsstrijd, worden mensen al wakkerder dan wakker, maar verbaast het me helemaal niks dat de scheidslijn tussen goed en kwaad dan aan de ene kant en dan weer aan de andere kant ligt. Nu is plotseling iedereen recht door zee en veroordeelt discriminatie en fascisme en zegt in andere woorden opeens weer het tegenovergestelde vanwege een aanslag, of uitlatingen van een enkeling. Aanslag Charlie Hebdo, de enkeling een jihadi die een platformpje krijgt in een haatkrant (sinds kort de hele mainstream media)...

We zullen afwachten wie recht door zee blijft en wie plotsklaps na de machtswisseling recht in z'n schoenen blijft staan. Ik hou m'n hart vast.


1 opmerking:

  1. Waar het hart zit v Tejo is te bevragen als hij het vast kan houden ..

    Zo ken ik mensen die de bekkens als het hart zien, het klokhuis ..
    Dat aftapt bij t klokkenspel, het carillon


    Resonant leren heet dit ..
    Je hoeft niet elk woord uitgepeld te hebben als in het recht huis der meesters die elkaar een werk bezorgen ..
    Een hele santemekraam


    Doe gewoon ..
    En als je je missie hebt volbracht op de meet
    Dan doe je de overdracht naar de erkende autoriteit ..
    Waar geen autoriteit 'op staat' ' zoals bij Arthur bedrijfje AFM ..
    Immers die solliciteertber naar om autoriteit te worden ..
    Net als ISIS dat een staat wil worden en de S van staat aparte voert ..

    Eigenlijk mal dat ik t int ik ..
    Voor 1 keertje dan
    In de kuil te 3bergen

    BeantwoordenVerwijderen